موسسه حقوقی و آموزشی فرهنگ تفاهم

۰۲۱-۵۴۷۶۴​

۰۲۱-۵۴۷۶۴​

برای مشاوره حقوقی آنلاین با ۰۹۱۲۰۴۷۷۱۱۶ تماس حاصل نمایید

مالیات های گمرکی
مالیات های گمرکی
اصولا دولت ها برای واردات کالا از خارج از کشور، مبلغی که ماهیتا نوعی از مالیات است اما از آن به عوارض گمرکی تعبیر می شود وضع و دریافت می نمایند. این مالیات و عوارض گمرکی ازنواع مختلفی دارد که تعریفه آنها را دولت مشخص می نماید.

مالیات های گمرکی

مالیات های گمرکی

تعرفه یعنی مالیات یا عوارض بر کالاهایی که میان کشورها یا مناطق مختلف داد و ستد می‌شود یا همان سیاست‌های دولتی ویژه‌ای که این گونه مالیات‌ها در آنها دریافت می‌شود.

به عبارت دیگر، تعرفه یک نوع معیار رقمی و عددی و درواقع کمی می باشد برای شناسایی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا.

وجوهی که در گمرک از کالاهای وارداتی دریافت می‌شود، به چند دسته تقسیم می‌شود. یکی حقوق و عوارض است که نوعی مالیات غیرمستقیم است و دیگری هزینه‌هاست که در مقابل انجام خدمت وصول می‌شود؛ مثل هزینه تخلیه و بارگیری، آزمایش، استاندارد و انبارداری.

در همین ابتدا، توضیحاتی چند راجع به مالیات و انواع و اقسام آن می‌پردازیم و سپس وارد مالیات های گمرکی می‌شویم.

تعریف مالیات

مالیات بر حسب تعریف سازمان همکاری و توسعه اقتصادی پرداختی است لازم، اجباری و بلاعوض. مالیات ممکن است به شخص، موسسه، دارایی و… تعلق گیرد. مالیات در واقع انتقال بخشی از درآمدهای جامعه به دولت یا بخشی از سود فعالیت های اقتصادی است که نصیب دولت می شود، زیرا ابزار و امکانات دست یابی به درآمد و سودها را دولت فراهم ساخته است.

اقتصاددانان معمولا از مالیات بر مصرف در مقابل مالیات بر درآمد حمایت می کنند، به عنوان مثال سیگار و دخانیات از جمله کالاهایی است که دولت ها برای جلوگیری از مصرف آن مالیات های سنگین بر آن وضع می کنند.

انواع مالیات

١_مالیات مستقیم

٢_مالیات غیرمستقیم

در صورتی که مودی مالیاتی و پرداخت کننده مالیات یک نفر باشد، آن مالیات مستقیم محسوب می شود وگرنه مالیات غیرمستقیم خواهد بود. همچنین به شخصی که مسئول پرداخت مالیات است، مودی مالیاتی گفته می شود.

مالیات های گمرکی

انواع مالیات های مستقیم 

 مالیات بر دارایی 

اساس و مبنای مالیات بر دارایی، ثروت مسئول پرداخت مالیات ( مودی ) است. این نوع از مالیات خودش به دو دسته تقسیم می شود:

 مالیات بر ارث: مهم ترین نوع مالیات بر دارایی، مالیات بر ارث است. مالیات بر ارث مالیاتی است که از اموال و دارایی های شخص که پس از فوت وی باقی می ماند، دریافت می شود.

 مالیات حق تمبر: مالیات حق تمبر از انواع مالیات های مستقیم است که از طریق الصاق و ابطال تمبر بر اسناد، اوراق و مدارک به منظور رسمیت بخشیدن یا لازم الاجرا نمودن آنها، از مودی دریافت می شود. ( مواد ۴۴ تا ۵۱ قانون مالیات های مستقیم )

مالیات بر درآمد

 در این نوع از مالیات، درآمد افراد و شرکت ها ( و نه ثروت آنها ) مبنای مالیات است. شاید بتوان گفت که مالیات بر درآمد اشخاص مهم ترین نوع مالیات است.

انواع مالیات های غیرمستقیم 

مالیات بر واردات 

این نوع از مالیات ها اصولا تابع سیاست های کلان بازرگانی و شرایط اقتصادی کشورها هستند و به غیر از اینکه یکی از راه های درآمدزایی دولت ها هستند، معمولا برای حمایت از صنایع داخلی نیز به کار گرفته می شوند. این دسته از مالیات ها ممکن است بر اساس قیمت و ارزش کالاها یا بر اساس ویژگی ها و مشخصات آنها (مانند حجم، وزن و…) تعیین و دریافت شوند.

 مالیات بر مصرف و فروش کالا و خدمات 

مالیات بر مصرف مالیاتی است که مصرف کنندگان کالا های خاص در زمان خرید آن کالا (به همراه قیمت کالا) پرداخت می کنند. به این ترتیب هر شخصی که میزان بیشتری از آن کالا را مصرف کند، در نهایت مالیات بیشتری پرداخت می کند. گرچه این نوع مالیات نهایتا به وسیله مصرف کننده نهایی پرداخت می شود، اما وظیفه قانونی پرداخت آن به دولت به عهده تولیدکنندگان و فروشندگان است.

مالیات بر ارزش افزوده 

منظور از مالیات بر ارزش افزوده، تفاوت بین کالا و خدمات عرضه شده با ارزش کالا و خدمات خریداری شده در دوره ای مشخص است. مالیات بر ارزش افزوده، عرضه کالاها و خدمات و همچنین صادرات و واردات آنها را شامل می شود.

 

مالیات های گمرکی

تعرفه گمرکی

حقوق و عوارض توسط گمرک وصول می‌شود ولی هزینه‌ها توسط سازمان‌های ارائه‌کننده خدمت مثل سازمان بنادر در بنادر، انبارهای عمومی در گمرکات داخلی و سازمان ملی استاندارد وصول می‌گردد. حقوق ورودی که در بند (ح) ماده یک قانون امور گمرکی تعریف شده شامل دو قسمت است: ۱ ـ حقوق گمرکی (که برای همه کالاها ۴ درصد است و توسط مجلس وضع شده است). ۲ ـ سود بازرگانی که توسط دولت تعیین می‌شود. البته مالیات‌ها و عوارض دیگر از جمله ۸ درصد از مالیات ارزش افزوده، ۴ درصد از کالاهای فرهنگی، ۵ درصد از مجموع حقوق گمرکی و سود بازرگانی به عنوان هلال احمر نیز از واردات انواع کالاها و به تناسب نوع و حجم کالا دریافت می‌شود.

تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد. وجوهی که در گمرک از کالاهای وارداتی دریافت می‌شود، به چند دسته تقسیم می‌شود. یکی حقوق و عوارض است که نوعی مالیات غیرمستقیم است و دیگری هزینه‌هاست که در مقابل انجام خدمت وصول می‌شود؛ مثل هزینه تخلیه و بارگیری، آزمایش، استاندارد و انبارداری.

تعرفه عبارت است از مالیات و عوارضی که دولت‌ها به دلایل حمایتی، مالی یا ترکیبی از آنها از کالاها اخذ می‌کنند.

اولویت بندی تعرفه های گمرکی

با توجه به سیاست های تجاری و نیازهای کشور به ۱۰ دسته و اولویت تقسیم نمود تا سهمیه ارزی برای هر یک از اولویت ها را تعیین کند. اولویت دهم (آخرین اولویت) معمولاً شامل کالاهای ساخته شده مصرفی و بعضاً لوکس می باشد که به آن ارز مبادلاتی (دولتی) تعلق نمی گیرد و سود بازرگانی آن دو برابر سود بازرگانی درج شده در جدول تعرفه است. این اولویت بندی را سازمان توسعه تجارت انجام داده است.

تعرفه های گمرکی

انواع تعرفه گمرکی

انواع تعرفه از منظر هدف

تعرفه مالی: ر این تعرفه هدف تامین مخارج مالی دولت است مانند حقوق ورودی خودروی سواری که در قانون بودجه ۱۳۸۴ به عنوان در آمدهای وصولی دولت و به میزان ۱۰۰ در صد تعیین شده بود.
تعرفه حمایتی: هدف از وضع این تعرفه فراهم آوردن شرایط رقابتی برای کالاهای داخلی در مقابل کالاهای وارداتی و نیز تعادل تراز پرداخت ها است.
تعرفه ارشادی: هدف این تعرفه هدایت تقاضا و تغییر انتخاب مصرف کننده از یک محصول به محصول دیگر است. مانند حقوق ورودی ماشین آلات راهسازی مستعمل که بیشتر از نو می باشد.
انواع تعرفه از نظر مقام وضع کننده
تعرفه مستقل: بصورت یک طرفه و توسط کشور ذینفع با توجه به ملاحظات ملی تدوین می شود.
تعرفه قراردادی: تعرفه هایی که به موجب قراردادهای دو یا چند جانبه و برای مدت معینی تعیین می شوند که تعرفه های ترجیهی از این دسته اند.

انواع تعرفه از منظر شکل

تعرفه واحد: در این تعرفه برای انواع کالاهای وارداتی ماخذ تعیین می شود مانند حقوق گمرکی ۴ درصد برای کلیه کالاها
تعرفه مرکب: در این تعرفه انواع نختلف واردات به نحوی خاص طبقه بندی و برای هر طبقه یا هرکدام ماخذی تعیین می شود.

انواع تعرفه از نظر ماهیت

تعرفه عمومی: این تعرفه نسبت به کلیه کالاها یکسان است و مبدا کالای وارده در نرخ حقوق ورودی تاثیری ندارد.
تعرفه ترجیحی: تعرفه ای است که برای کشورهای مبدا خاصی ارفاق قائل شده و تعرفه کمتری را نسبت به دیگران لحاظ می کند.

انواع تعرفه از نظر ماخذ محاسبه

تعرفه ارزشی: در این روش حقوق ورودی تابعی از ارزش کالاست. بهمین دلیل دانستن ارزش کالا ضرورت پیدا می کند. در روش ارزشی نرخ تعرفه در ارزش کالا ضرب شده و حقوق ورودی قابل وصول بدست می آید.
تعرفه مقداری یا ویژه: در این روش حقوق ورودی قابل وصول تابعی از مقدار یا کمیت کالاست بدین ترتیب که میزان حقوق ورودی در کمیت کالا ( عدد، کیلو، لیتر، طول،…) ضرب شده و حقوق ورودی قابل وصول اخذ می شود. در این روش دانستن ارزش کالا هیچ ضرورتی ندارد.
تعرفه مرکب یا مختلط : در این روش از دو روش ارزشی و ویژه تواماً استفاده می شود.

مالیات های گمرکی

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

وکیل وصول دیه

وکیل وصول دیه

متن سربرگ خود را وارد کنید تعریف دیه دیه یا خون‌بها از قوانین اسلام بشمار می‌رود و مطابق تعاریف فقهی، مال یا پولی می‌باشد که به واسطه کشتن انسان یا

ادامه‌ی مطلب »