موسسه حقوقی و آموزشی فرهنگ تفاهم

۰۲۱-۵۴۷۶۴​

۰۲۱-۵۴۷۶۴​

برای مشاوره حقوقی آنلاین با ۰۹۱۲۰۴۷۷۱۱۶ تماس حاصل نمایید

مالیات بر درآمد اجاره املاک
مالیات بر درآمد اجاره املاک

مالیات بر درآمد اجاره املاک 

مالیات بر درآمد اجاره املاک و مستغلات

همان طور که می دانید مالیات ها در واقع یکی از راه های کسب درآمد دولت و انجام خدمات عمومی می باشند . در واقع دولت با اخذ مالیات از آحاد جامعه درامد کسب می کند و درآمد لازم را برای انجام خدمات عمومی و فعالیت های اقتصادی خود به کار می گیرد .

پس مالیات  در اقتصاد ایران از اهمیت زیادی برخوردار است.

مانیز در این نوشتار قصد داریم به بررسی مالیات بر درآمد اجاره املاک و مستغلات بپردازیم .

مالیات به دو دسته مالیاتهای مستقیم و مالیاتهای غیرمستقیم تقسیم می گردد.

مالیات املاک از جمله مالیاتهای مستقیم است و شامل انواع درآمد حاصل از ملک است.

موسسه حقوقی فرهنگ تفاهم با در اختیار داشتن وکلای خبره مالیاتی و مشاورین حقوقی متخصص و مجرب، آماده ارائه خدمات مختلف در زمینه مالیات و دعاوی مالیاتی می باشد.

مالیات بر درآمد اجاره املاک و مستغلات چیست؟

درصورتی‌که صاحبان املاک و مستغلات چه مسکونی، تجاری و … ملک خود را در اختیار اشخاص دیگر به جهت سکونت، فعالیت شغلی و..قرار دهند و از این طریق درآمدی حاصل گردد، درآمد حاصل‌شده بر اساس نوع و میزان آن مشمول مالیات بر درآمد املاک اجاره می‌گردد.
 مالیات بر درآمد اجاره، صرفاً مختص صاحبان املاک بوده و ارتباطی با مستأجر ندارد مالیات بر درآمد مستغلات (اجاره)به دو دسته تقسیم می شود :
●         اجاره دست اول
●        اجاره دست دوم

مالیات مستغلات یا اجاره دست اول

 مالیاتی است که به درآمد املاک و مستغلاتی که از طرف مالک به اجاره واگذار می شود تعلق می گیرد، در واقع موجر مالک نیز می باشد.

مالیات اجاره  دست دوم

هر گاه مستاجر محل مورد اجاره را به غیر به اجاره واگذار نماید، مشمول مالیات اجاره داری دست دوم می باشد، در واقع موجر مالک نمی باشد.

مالیات بر درآمد املاک | مالیات بر اجاره املاک

روش های تعیین مال الاجاره املاک

●         مال الاجاره از روی سند رسمی تعیین می شود.
●         ماده ۵۴ درآمد اجاره بر اساس قرارداد اعم از رسمی یا عادی مبنای تشخیص مالیات قرار می‌گیرد و در مواردی که قرارداد وجود نداشته باشد یا از ارائه آن خودداری گردد و یا مبلغ مندرج در آن کمتر از هشتاد درصد (۸۰%) ارقام مندرج در جدول املاک مشابه تعیین و اعلام شده توسط سازمان امور مالیاتی کشور باشد و نیز در مورد ماده (۵۴ مکرر) این قانون، میزان اجاره بها بر اساس جدول اجاره املاک مشابه تعیین خواهد شد.
در صورتی که مستأجر جزء مشمولان تبصره(۹) ماده(۵۳) این قانون باشد، اجاره پرداختی مستأجر ملاک تعیین درآمد مشمول مالیات اجاره خواهد بود.

چنانچه براساس اسناد و مدارک مثبته معلوم شود اجاره ملک بیش از مبلغی است که مأخذ تشخیص درآمد مشمول مالیات قرار گرفته است، مالیات مابه‌التفاوت طبق مقررات این قانون قابل مطالبه و در صورت اعتراض مودی، پرونده قابل رسیدگی در مراجع حل اختلاف موضوع این قانون خواهد بود.

در مواردی که درآمد اجاره واقعی کمتر از درآمد تعیین‌شده طبق مقررات این ماده باشد و مالیات تعیین‌شده مورد اعتراض مودی باشد، در این صورت پرونده قابل‌رسیدگی در مراجع حل اختلاف مالیاتی موضوع این قانون خواهد بود.

موسسه حقوقی فرهنگ تفاهم با در اختیار داشتن وکلای خبره مالیاتی و مشاورین حقوقی متخصص و مجرب، آماده ارائه خدمات مختلف در زمینه مالیات و دعاوی مالیاتی می باشد.

مالیات مستغلات خالی

قانون‌گذاران جهت حمایت از مستأجران و جهت کاهش املاک مسکونی خالی آن‌هم در شرایطی که خانواده‌های زیادی سالانه به دنبال ملک جهت اجاره می‌باشند و همچنین جهت جلوگیری از افزایش بی‌رویه اجاره‌بها، قانونی را به تصویب رسانده‌اند که بر اساس آن درصورتی‌که املاک مسکونی برای بیش از یک سال خالی از سکنه باشد، مشمول مالیات بر درآمد املاک و مستغلات خالی خواهند
در خصوص مالیات بر درآمد اجاره املاک و مستغلات قانون مالیات های مستقیم در ماده ۵۴ نکاتی را بیان می کند .

مالیات بر در آمد املاک | مالیات بر اجاره خانه

ماده ۵۴ قانون مالیات های مستقیم

مال‌الاجاره از روی سند رسمی تعیین می‌شود و در صورتی که اجاره‌نامه رسمی وجود نداشته باشد یا از تسلیم سند یا رونوشت آن‌ خودداری گردد و یا موجر علاوه بر اجاره بها وجهی به عنوان ودیعه یا هر عنوان دیگر از مستأجر دریافت نموده باشد، میزان اجاره بها‌ بر اساس املاک مشابه تعیین خواهد شد. چنانچه بعدا اسناد و مدارک مثبته به دست آید که معلوم شود اجاره ملک بیش از مبلغی است که مأخذ ‌تشخیص درآمد مشمول مالیات قرار گرفته، مالیات مابه‌التفاوت طبق مقررات این قانون قابل مطالبه خواهد بود.”
تبصره ۱ – ارزش اجاری مستغلات در مواردی که باید براساس اجاره بهای املاک مشابه تقویم گردد به وسیله اداره امور مالیاتی که ملک در محدوده آن‌ واقع است تعیین خواهد شد.

موارد معافیت مالیاتی در اجاره املاک مستغلات

معافیت سکونت اقوام

بر اساس قانون در صورتی که ملک مسکونی در اختیار اقوام درجه اول مالک به شرح : پدر، مادر یا همسر و فرزندان یا اجداد و همچنین محل سکونت افراد تحت تکفل قرار گیرد اجاری تلقی نمی‌شود.
لازم به ذکر است موارد مذکور در صورت عدم دریافت اجاره بها از افراد و اشخاص فوق الذکر جاری خواهد بود و در صورتی که بیش از یک واحد مسکونی، محل سکونت مالک یا افراد مذکور در بندهای بالا باشد به ازای هر نفریک واحد معاف از مالیات اجاره املاک خواهد بود و واحدهای مازاد مشمول مالیات بر درآمد اجاره خواهد بود.

 معافیت مالک بیش از سه واحد

 مالکان مجتمع‌های مسکونی که بیش از سه واحد استیجاری داشته باشند از پرداخت مالیات معاف می باشند.

معافیت اصلاح الگوی مصرف

 در ساخت آنها الگوی مصرف مسکن طی اعلامیه ی وزارت مسکن و شهرسازی رعایت شده باشد در مدت زمان اجاره از پرداخت هرگونه مالیات بر درآمد اجاره ی املاک معاف می باشند.

 معافیت دوره فروش

 زمانی که صاحب یک واحد مسکونی، ملک خود را به شخص دیگری فروخته باشد.همچنین مدت زمان تخلیه ملک در سند نقل و انتقال قید شده باشد.بر اساس قانون، آن ملک تا ۶ ماه از پرداخت مالیات بر درآمد اجاره معاف خواهد بود و زمان مذکور به عنوان فرصت تخلیه صاحب قبلی قلمداد می گردد. پس از گذشت ۶ ماه، ملک مورد نظر کما فی السابق مشمول قانون مالیاتهای مستقیم خواهد بود.

معافیت تنها منبع درآمد

اشخاصی که به جز اجاره ملک هیچ نوع درآمد دیگری نداشته باشند بر اساس ماده ۸۴ قانون مالیات های مستقیم از شمول این قانون خارج می باشند.  این مهم در صورتی است که مبلغ اجاره بهای دریافتی بیش از سقف معافیت مالیاتی سالانه اعلام شده نباشد. در غیر اینصورت مازاد اجاره بها مشمول مالیات خواهد بود.

معافیت اجاره متقابل

همچنین اگر مالکی، ملک خود را اجاره دهد و در عوض خودش در ملک دیگری مستاجر شود در صورتی که مطابق توضیحات فوق، مبلغ اجاره دریافتی تنها راه درآمدی مالک نباشد و در آمد مابه التفاوت اجاره دریافتی و پرداختی بیش از سقف معافیت مالیاتی سالانه باشد، تنها به میزان مابه التفاوت ملزم به پرداخت مالیات متعلقه می باشد.
موسسه حقوقی فرهنگ تفاهم با در اختیار داشتن وکلای خبره مالیاتی و مشاورین حقوقی متخصص و مجرب، آماده ارائه خدمات مختلف در زمینه مالیات و دعاوی مالیاتی می باشد.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

وکیل وصول دیه

وکیل وصول دیه

متن سربرگ خود را وارد کنید تعریف دیه دیه یا خون‌بها از قوانین اسلام بشمار می‌رود و مطابق تعاریف فقهی، مال یا پولی می‌باشد که به واسطه کشتن انسان یا

ادامه‌ی مطلب »