موسسه حقوقی و آموزشی فرهنگ تفاهم

۰۲۱-۵۴۷۶۴​

۰۲۱-۵۴۷۶۴​

برای مشاوره حقوقی آنلاین با ۰۹۱۲۰۴۷۷۱۱۶ تماس حاصل نمایید

حل اختلاف مالیاتی
حل اختلاف مالیاتی
اختلافات مالیاتی بین مودیان و سازمان امور مالیاتی امری بسیار رایج است. قوانین و مقررات مالیاتیبا پیش بینی این امر مراجع مختلفی را برای رسیدگی و حل اختلاف مالیاتی بین مودیان و سازمان امور مالیاتی پیش بینی نموده اند که مودیان می توانند با مراجعه به آنها نسبت به حل اختلاف درخواست رسیدگی نمایند.

حل اختلاف مالیاتی

حل اختلاف مالیاتی و روش های رسیدگی به آن

مالیات یکی از مهم‌ترین منابع تامین مالی دولت ها است.دولت‌ها همواره سعی دارند با ایجاد سیستم کارآمد به بهترین شکل مالیات را از مودیان مالیاتی  وصول نمایند تا از این راه  هزینه های دولت را تامین کند.اما در ایران با فرار گسترده مالیاتی مواجه هستیم. دولت درصدد است تا با  ایجاد سیستم ها و سامانه هایی دریافت و محاسبه مالیات را از اشخاص حقیقی و حقوقی به صورت سیستماتیک طبق قانون مالیاتهای مستقیم انجام دهد. 

طبق قانون مالیاتهای مستقیم موظفند تا در یک بازه زمانی خاص نسبت به تحویل برگ اظهارنامه مالیاتی به سازمان امور مالیاتی اقدام نمایند. هر چند که مدتی است ثبت اظهارنامه مالیاتی به صورت سیستمی و الکترونیکی انجام می شود همه ساله در ایام تحویل برگه اظهارنامه مالیاتی در حال حاضر در پایگاه الکترونیکی سازمان امور مالیاتی ثبت می شود اختلافاتی بین مودیان مالیاتی و سازمان امور مالیاتی ایجاد می شود.

قوانین و مقررات مالیاتی به خصوص قانون مالیات‌های مستقیم روش‌های مختلفی را برای رسیدگی و حل و فصل این  اختلافات کرده اند. در این مقاله قصد داریم شما را با مهمترین روش‌های رسیدگی و حل و فصل اختلافات مالیاتی آشنا نماییم.

موسسه حقوقی فرهنگ تفاهم با در اختیار داشتن وکلای خبره مالیاتی و مشاورین حقوقی متخصص و مجرب، آماده ارائه خدمات مختلف در زمینه مالیات و دعاوی مالیاتی می باشد.

روش های حل اختلاف مالیاتی

از طریق ممیز کل

طبق مقررات ماده (۲۳۸) قانون مالیاتهای مستقیم در مواردی که مودی نسبت به برگ تشخیص ابلاغ شده معترض باشد، به شرط رعایت نکات قانونی در اولین گام می تواند جهت رفع اختلاف به اداره امور مالیاتی مراجعه و کتباً تقاضای رسیدگی مجدد نماید.
رییس امور مالیاتی (ممیز کل) به موضوع رسیدگی و با توجه به اسناد و مدارک ابرازی اعلام نظر می نماید. بدین ترتیب که یا مندرجات برگ تشخیص را قبول ننموده و رای به تعدیل درآمد می دهد و یا اینکه اسناد و مدارک ارائه شده را برای تعدیل درآمد کافی ندانسته و برگ تشخیص را تایید می کند که در هر دو حالت، موارد مذکور در ظهر برگ تشخیص منعکس می گردد. در صورتی که مودی نیز با نظرات اعلام شده موافق باشد مراتب را امضاء نموده و موضوع خاتمه می یابد.

هیات حل اختلاف بدوی

در حالی که مسئول مربوطه (رییس امور مالیاتی یا ممیز کل) با مودی به توافق نرسند و همچنین در مواردی که برگ تشخیص بر اساس مقررات تبصره های ماده (۲۰۳) و ماده (۲۰۸) قانون مالیاتها به مودی ابلاغ گردد. (ابلاغ قانونی) پرونده مالیاتی به موجب ماده (۲۴۴) قانون، جهت حل و فصل موضوع به هیات حل اختلاف مالیاتی بدوی ارجاع می گردد. متعاقب آن واحد مالیاتی پس از تشریفات قانونی کتباً زمان تشکیل جلسه هیات را به مودی ابلاغ می نماید.

موسسه حقوقی فرهنگ تفاهم با در اختیار داشتن وکلای خبره مالیاتی و مشاورین حقوقی متخصص و مجرب، آماده ارائه خدمات مختلف در زمینه مالیات و دعاوی مالیاتی می باشد.

هیات حل اختلاف تجدید نظر

هیات در مواردی که ماموران مالیات یا مودیان نسبت به آراء صادره از سوی هیات حل اختلاف بدوی معترض باشند، می توانند بر اساس ماده (۲۴۷) قانون، ظرف بیست روز از ابلاغ رای مذکور کتباً تقاضای رسیدگی در هیات حل اختلاف تجدید نظر را نمایند. البته مودی مکلف است نسبت به پرداخت مالیات مورد قبول خویش در مهلت تعیین شده اقدام نماید.

هیات ماده ۲۱۶

مرجع حل اختلاف مالیاتی دیگری که به موجب قانون مالیاتها، مودیان می توانند جهت رفع اختلافات خویش به آن مراجعه نمایند هیات موضوع ماده (۲۱۶) می باشد. طبق نص صریح این ماده، هیات مذکور فقط به شکایات ناشی از اقدامات اجرایی رسیدگی می کند. در صورتی که پرونده قبل از قطعیت به اجرا گذاشته شده باشد، ضمن باطل نمودن اقدامات اجرایی، حسب نیاز وارد ماهیت نیز خواهد شد.

روش های رسیدگی به اختلافات مالیاتی

شورای عالی مالیاتی

بر حسب ماده (۲۵۱) قانون مالیاتهای مستقیم مودی یا اداره امور مالیاتی می توانند ظرف یکماه از تاریخ ابلاغ رای قطعی هیات حل اختلاف مالیاتی به استناد عدم رعایت قوانین و مقررات موضوعه یا نقص رسیدگی، با اعلام دلایل کافی به شورای عالی مالیاتی شکایت و نقض رای و تجدید رسیدگی را درخواست نماید.
رسیدگی در این مرجع مالیاتی بدین ترتیب است که بدون ورود به ماهیت امر، پرونده مذکور صرفاً از لحاظ رعایت تشریفات و کامل بودن رسیدگی های قانونی و مطابقت مورد با قوانین و مقررات موضوعه، مورد رسیدگی قرار گرفته و رای مقتضی صادر می گردد.

موسسه حقوقی فرهنگ تفاهم با در اختیار داشتن وکلای خبره مالیاتی و مشاورین حقوقی متخصص و مجرب، آماده ارائه خدمات مختلف در زمینه مالیات و دعاوی مالیاتی می باشد.

هیات ماده ۲۵۱ مکرر

معمولاً تلاش می شود که قانون و مقررات توسط مجریان دقیقاً بمورد اجرا گذارده شود ولی گاهی این احتمال نیز وجود دارد که اجرای قانون با عدالت همراه نگردد. برای پرهیز از این معضل، قانونگذار ماده مذکور را در قانون مالیاتها گنجانده تا اولاً بتواند به برقراری عدالت کمک نموده و ثانیاًدر رفع هرگونه تبعیض موثر واقع گردد. بنابراین وجود چنین ماده ای در قانون می تواند به منزله عدالتخانه ای در درون نظام مالیاتی محسوب شود.
طبق ماده (۲۵۱) مکرر
در مورد مالیاتهای قطعی موضوع این قانون و مالیاتهای غیرمستقیم که در مرجع دیگری قابل طرح نباشد و به ادعای غیرعادلانه بودن مالیات مستند به مدارک و دلایل کافی از طرف مودی شکایت و تقاضای تجدید رسیدگی شود.
وزیر امور اقتصادی و دارایی می تواند پرونده امر را به هیاتی مرکب از سه نفر به انتخاب خود جهت رسیدگی ارجاع نماید. رای هیات به اکثریت آراء قطعی و لازم الاجراء می باشد.

اختلافات مالیاتی

دیوان عدالت اداری

دیوان عدالت اداری که زیر نظر قوه قضائیه بوده و در تهران مستقر میباشد آخرین مرحله دادخواهی برای رفع اختلافات مالیاتی محسوب می شود.
دیوان عدالت اداری مطابق اصل ۱۷۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، بمنظور رسیدگی به شکایات و تظلمات و اعتراضات مردم نسبت به مامورین و ادارات و آیین نامه های دولتی خلاف قانون یا شرع یا خارج از حدود اختیارات مقام تصویب کننده است.
تقدیم دادخواست به دیوان عدالت اداری نسبت به رای یا تصمیم قطعی مراجعی از قبیل هیات حل اختلاف مالیاتی، شورای عالی مالیاتی، هیات موضوع ماده (۲۵۱) مکرر ” قانون مالیاتهای مستقیم برای اشخاص داخل کشور سه ماه و برای افراد مقیم خارج از ایران شش ماه از تاریخ ابلاغ رای یا تصمیم قطعی مرجع مربوط است.

موسسه حقوقی فرهنگ تفاهم با در اختیار داشتن وکلای خبره مالیاتی و مشاورین حقوقی متخصص و مجرب، آماده ارائه خدمات مختلف در زمینه مالیات و دعاوی و حل اختلاف مالیاتی می باشد.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

وکیل وصول دیه

وکیل وصول دیه

متن سربرگ خود را وارد کنید تعریف دیه دیه یا خون‌بها از قوانین اسلام بشمار می‌رود و مطابق تعاریف فقهی، مال یا پولی می‌باشد که به واسطه کشتن انسان یا

ادامه‌ی مطلب »