موسسه حقوقی و آموزشی فرهنگ تفاهم

۰۲۱-۵۴۷۶۴​

۰۲۱-۵۴۷۶۴​

برای مشاوره حقوقی آنلاین با ۰۹۱۲۰۴۷۷۱۱۶ تماس حاصل نمایید

آزار جنسی و تعرض جنسی و تجاوز جنسی
آزار جنسی و تعرض جنسی و تجاوز جنسی

آزار جنسی و تعرض جنسی چیست؟

آزار جنسی و تعرض جنسی، یکی از جرایمی است که نظم عمومی و اخلاق حسنه را خدشه‌دار می‌کند. قربانیان این جرم به لحاظ روحی تا سالیان سال گرفتار و درگیر عاطفی باشند. بنابراین برای اثبات آن و مجازات مرتکب حساسیت بیشتری وجود دارد.

درصورتی که مرتکب فرد قربانی را تحت فشار روانی یا اغفال نماید قراردهد یا او را اغفال عمل او آزار جنسی یا تعرض جنسی است. اما اگر مرتکب به لحاظ فیزیکی مانند کتک زدن یا اسلحه کشیدن فرد را وادار به اعمال جنسی کند و در نهایت به هدف خود برسد، عمل وی تجاوز جنسی است. برای فهمیدن تفاوت میان آزار جنسی و تعرض و تجاوز جنسی و تفیکیک آنان ابتدا باید به تعارف هرکدام بپردازیم.

برخلاف تصور عام مردم، قربانیان جرم تعرض جنسی تنها زنان نیستند هرچند که دربین آنان شایع‌تر است؛ اما قربانیان این جرم ممکن است مردان یا حتی کودکان نیز باشند.

مشاور حقوقی

تعریف آزار جنسی

بنا بر گفته‌های وکیل پایه یک دادگستری به طور کلی آزار جنسی به هرگونه رفتار یا کلام جنسی که موجب توهین و تحقیر و تهدید فرد شود را آزار جنسی می‌گویند. آزار جنسی یک تعریف کلی است که تجاوز جنسی و تعرض جنسی، مصداق‌هایی از آن است و در ادامه به تعارف آن خواهیم پرداخت. برخی از مثال‌های آزار جنسی ؛

  • درخواست رابطه‌ جنسی
  • چشم‌ چرانی و خیره نگاه کردن
  • هرگونه لمس یا تماس بدون رضایت
  • هر نوع ابراز نظر با معنای جنسی
  • نمایش چیزهای بی‌ادبانه و توهین‌آمیز در جمع یا در حریم شخصی شما.
  • نمایش حرکات یا رفتارهای بدنی که شامل مضامین جنسی باشد.
  • شوخی‌های جنسی
  • سوال کردن درباره زندگی جنسی فرد
  • توهین با الفاظ جنسی
  • ارتکاب به رفتار مجرمانه، مثل تماس تلفنی بی‌دلیل،‌ بدن‌نمایی یا تعرض جنسی.

تعرض جنسی

تعرض جنسی شامل هرگونه آزار جنسی است که موجب درد، ترس، تحقیر شود و می‌تواند به صورت جسمی یا روحی باشد. تعرض روانی می‌تواند به شکل اجبار فرد به تماشا محصولات پورن باشد و تعرض جسمی به صورت اجبار فرد به ارضا جنسی یا لمس بدن باشد.

تجاوز جنسی

تجاوز جنسی یکی از جرایم غیر کشنده می‌باشد که به هر نوع دخول آلت جنسی یا هر عضو خارجی به بدن قربانی به صورت اجباری می‌باشد.

در تمامی این جرایم باید توجه داشت که  آزار جنسی، تعرض جنسی و تجاوز جنسی باید بدون رضایت قربانی صورت بگیرد. به این معنا که فرد قربانی نسبت به هرگونه اعمال جنسی توسط مرتکب رضایت نداشته باشد اما در مواقعی که فردی به واسطه دروغ و فریب مانند وعده‌ی ازدواج با شخصی رابطه جنسی برقرار کند؛ مرتکب تجاوز نمی‌باشد. چراکه دراین صورت شخص فریب خورده با رضایت خود تن به رابطه جنسی می‌دهد هرچند که این رضایت وی ناشی از وعده‌ی دروغین باشد.

آنچه که مسلم است مسائل جنسی دارای آثار روانی و خانوادگی می‌باشد ‌و شما باید نسبت به حقوق خود آگاه باشید. درصورت داشتن هرگونه مشکلات حقوقی درخصوص مسائل جنسی می‌توانید با وکیل کیفری موسسه حقوقی فرهنگ تفاهم  مشاوره نماید.

وکلا پایه یک دادگستری

اثبات آزار جنسی و تجاوز جنسی

چگونگی اثبات یک جرم از مهم‌ترین مراحلی است که شاکی باید روند آن را سیر کند. باتوجه به متون فقهی که در قوانین ایران حاکم است، برای اثبات آزار جنسی یا به طور دقیق تجاوز جنسی می‌توان به از اقرار متهم، شهادت ۴ مرد عادل و علم قاضی اشاره کرد.

همان طور که می‌دانید برای اثبات تمامی جرایم از اقرار متهم، شهادت شهود، علم قاضی استفاده می‌شود. اما در جرم تجاوز جنسی بسیار بعید است که فرد مرتکب علیه خود اقرار کند و بیشتر موارد متهم سعی در انکار اتهامات دارد.  

جرم تجاوز از اعمالی می‌باشد که معمولا در خفا و به صورت پنهانی انجام می‌شود بنابراین عملا نمی‌توان برای اثبات تجاوز از شهادت دیگران الخصوص ۴ مرد عادل استفاده کرد.

باتوجه به آنچه که در بالا گفته شد تنها راه اثبات تجاوز جنسی علم قاضی است که از طریق نظر پزشکی قانونی، اظهارت متهم در جلسات مختلف دادگاه و ارتباط قبلی متهم با قربانی و … بدست می‌آید.

وکیل پایه یک دادگستری بیان می‌کند که نظریه پزشکی قانونی مهم‌ترین گواهی برای علم قاضی است. بنابراین فرد قربانی نهایتا ۲۴ الی ۴۸ ساعت بعد از واقعه تجاوز باید به پزشکی قانونی مراجعه کند چراکه آثار تجاوز بر روی بدن قربانی به زودی از بین می‌رود.

مجازات تجاوز جنسی و تعرض جنسی

طبق بند ت ماده ۲۲۴ قانون مجازات اسلامی زمانی که یکی از طرفین به برقراری رابطه جنسی راضی نبوده و او را وادار به ارتکاب این عمل نماید این ویژگی برای شخص مکره از کیفیات مشدده محسوب و مجازات آن تا حد اعدام می‌باشد.  همچنین اگر به واسطه اغفال و فریب دادن دختر نابالغ یا از طریق ربایش ، تهدید یا ترساندن زن موجب تسلیم شدن او به رابطه جنسی شود نیز حکم فوق جاری است».

علاوه بر کیفر اعدام متجاوز مقرر در بند ت ماده ۲۲۴ قانون مجازات  اسلامی۱۳۹۲ ، قانونگذار در ماده ۲۳۱ این قانون ، پرداخت ارش البکاره و مهرالمثل را نیز به عنوان ضمانت اجرای مدنی تجاوز و راهکاری برای حمایت از بزه دیدگان زن تجاوز جنسی پیش بینی کرده است.

سوالات متداول

آیا تجاوز جنسی بعد از چند سال قابل پیگیری است؟

بله در صورتی که بتوان اثبات کرد،  قابل رسیدگی دارد. لاما در صورتی که اثبات شود مجازات اعدام خواهد داشت.

تهدید به مرگ بعد از رابطه ی جنسی از طرف پسر قابل شکایت است؟

بله. اگر موجب هرگونه مزاحمت و یا تهدید در پیامک و ….. سریعا با پلیس تماس گرفته و علیه وی شکایت کیفری نماید.

چگونه می‌توان تجاوز جنسی را پس از گذشت چندسال اثبات کرد؟

با علم قاضی و با DNA فرد متجاوز بر روی ملافه یا پتو حتی با گذشت چندسال یا حتی شستن ملافه می‌توان تجاوز جنسی را اثبات کرد.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

14 پاسخ

  1. در خصوص آزار جنسی حکم چیست توضیح نداده اید و اگر اسکرین شات از پیشنهادات متهم به زن شوهر دار و ارسال پیام های خلاف شئونات و ارسال پست های سکسی از طریق پیام رسان واتس آپ باشد آیا قابل اثبات و رسیدگیست یا نهایتا خودم بعنوان شوهر طرف مورد آزار جنسی باید درگیری فیزیکی داشته باشم۰۹۱۲۵۷۸۷۰۹۷

    1. سلام در صورت صحت داده های ارسال شده قابل پیگیری و مجازات می باشد.از هرگونه درگیری فیزیکی خودداری کنید و صرفا از طریق مراجع قضایی پیگیر باشید.موسسه حقوقی فرهنگ تفاهم

  2. سلام وقتتون بخیر حدود دوماه پیش یکی از اشنایان که خانم میباشن درراه رفتن به سرکار دونفربهعنوان مسافرکش ایشون روسواروبه بیابان برده ومورد تجاوز قرار میدهن الان یکی ازاونها گرفتارشده امانفردوم رو معرفی نمیکنه ومیگه تنها بودم وبا خانم از قبل دوست بودم نظریه پزشکی قانونی تجاوزرو تایید کرده تکلیف ایشون چیه

    1. سلام با توجه به ادله پرونده و مدارک و نظر قاضی حکم محکومیت صادر خواهد شد.۰۲۱۵۴۷۶۴ موسسه حقوقی فرهنگ تفاهم

  3. سلام وقت بخیر اگر یک نفر برای صحبت داخل ماشین پسر رفته باشه و طرف اون رو در ماشین گروگان گرفته باشهو به جای خارج شهر برده باشه و ازار لمسی و وادار کردن به کار های ناشایست در همان لحظه کند مورد ازار قرارگیرد کبودی داشته باشد حکمش چیست؟!

  4. سلام مجازات تعرض جنسی چیه و اینکه خانواده در جریان بودن بعد از این اتفاق و اینکه وقتی همه اتفاقی بع جز دخول انجام شده ، پزشک روانشناس و روانپزشک می‌تونه با تغییر حالات شخص قربانی در کنار شخص متجاوز متوجه تغییر حالات ناخودآگاه بشه و میشه ثابتش کرد؟

    1. سلام وقت بخیر بابت تعرض شاهدی موجود هست؟ و اینکه بله گواهی تادیه روان پزشک های متخصص به عنوان ادله کمکی میتونید استفاده کنید بابت دریافت راهنمایی کامل با شماره ۰۲۱۵۴۷۶۴ در تماس باشید. موسسه حقوقی فرهنگ تفاهم

  5. اگه برای تعرض و تجاوز جنسی برای چندسال پیش شاهد و مدرکی نباشه ایا میشه الان پیگیری کرد؟چطوری میشه و مجازاتش چیه؟
    تجاوز جنسی به دختر باکره بوده

    1. سلام لطفا تماس بگیرید تا شرایط بررسی بشه.۰۲۱۵۴۷۶۴ موسسه حقوقی فرهنگ تفاهم

  6. اگر به یک مرد تجاوز شده باشد
    فرد مورد تجاوز فقط خواهان آزمایش hiv باشد
    می‌تواند با شکایت از متجاوز خواسته شده این آزمایش را انجام دهد و فرد متجاوز بدون هیچ حکمی آزاد شود

    1. سلام سوال شما کلی هست و مفهوم واضح نیست .جهت راهنماییی و مشاوره تماس بگیرید.موسسه حقوقی فرهنگ تفاهم ۰۲۱۵۴۷۶۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

وکیل وصول دیه

وکیل وصول دیه

متن سربرگ خود را وارد کنید تعریف دیه دیه یا خون‌بها از قوانین اسلام بشمار می‌رود و مطابق تعاریف فقهی، مال یا پولی می‌باشد که به واسطه کشتن انسان یا

ادامه‌ی مطلب »