موسسه حقوقی و آموزشی فرهنگ تفاهم

۰۲۱-۵۴۷۶۴​

۰۲۱-۵۴۷۶۴​

برای مشاوره حقوقی آنلاین با ۰۹۱۲۰۴۷۷۱۱۶ تماس حاصل نمایید

پیامک
پیامک
پیامک به عنوان سند و دلیل ارتکاب جرم یا اثبات حقی محسوب شده ولی به نظر می رسد هنوز پلیس و سیستم قضایی توان لازم را برای بررسی و شناسایی جرم و اینکه براساس پیام بتواند جرم را به مجرم مستند کند وجود ندارد و اگر در این زمینه سهل انگاری صورت بگیرد امکان دارد که مجرم به راحتی از زیر بار عمل انجام شده فرار کند [....]

 آیا پیامک سند محسوب می شود یا خیر؟

حتماً برای شما هم پیش آمده و مشاهده کرده اید که در خیلی از موارد افراد از طریق پیامک حرف هایی را رد و بدل می کنند که ممکن است به ضرر آن‌ها تلقی شده و یا در صورت افشا شدن آثار قانونی بر آن ها مترتب باشد.

بنابراین، این مسئله نشان دهنده این است که اگر از طریق وسایل ارتباطی و تلفن همراه و پیامک فعالیت غیرقانونی و غیرمجازی صورت بگیرد که نتیجه آن بر هم زدن حریم خصوصی و نهایتاً نظم اجتماعی باشد قانون و سیستم قضایی با آن برخورد می‌کند.

برای مثال اگر بین دو فرد از طریق پیامک رابطه نامشروعی شکل بگیرد یا فردی از طریق پیامک مزاحم دیگری شود، آیا شخصی که علیه او  جرم صورت گرفته می تواند از این پیام‌ها استفاده کند و در دادگاه ادعای خود را ثابت کند یا خیر؟ یا مثلا اثبات دین یا وقوع یک قرارداد از طریق پیامک قابل اثبات است یا خیر؟

با اینکه مشاهده شده در برخی موارد در دادگاه ها، پیامک به عنوان سند و دلیل ارتکاب جرم یا اثبات حقی محسوب شده ولی به نظر می رسد هنوز پلیس و سیستم قضایی توان لازم را برای بررسی و شناسایی جرم و اینکه براساس پیام بتواند جرم را به مجرم مستند کند وجود ندارد و اگر در این زمینه سهل انگاری صورت بگیرد امکان دارد که مجرم به راحتی از زیر بار عمل انجام شده فرار کند.

تماس با وکیل دادگستری

 قابل بررسی بودن دو حالت ارتکاب جرم از طریق پیامک 

اول این که اساساً جرمی تحت عنوان مزاحمت پیامکی  و تلفنی رخ دهد بدین معنی که فردی عمداً و با سوءنیت از طریق پیامک برای شخص دیگری که ممکن است حتی او را نشناسد مزاحمت ایجاد کرده و از این طریق حریم خصوصی را او را زیر پا گذاشته و نقض کند.

مثل اینکه پسری شماره دختری را به دست می آورد و برای او ایجاد مزاحمت می نماید و یا حتی  از این طریق او را تهدید به بردن آبرویش پیش خانواده می‌کند و از او درخواست باج خواهی و اخاذی  دارد.

[pbp id=0]

در این موارد باید گفت که اساساً جرم محسوب شده و مجرم به مجازات تعزیری محکوم می‌شود که این مجازات تعزیری شامل شلاق و حبس و جریمه نقدی و مالی می باشد که بسته به نظر قاضی و با توجه به شخصیت مجرم و نوع مزاحمت تعیین می‌شود.برای این کار کافیست پرینت مکالمات و پیامک های هر دو طرف از طریق شرکت مخابرات و با دستور قضایی بررسی شود.

به محض اینکه برای قاضی محرز شود که پیام ها با ادعای شاکی یکی است و ادعا را ثابت می کند ،برای اثبات جرم مزاحمت پیامکی کافی است.

حالت دوم این است که پیامک به منظور مزاحمت صورت نگرفته ولی می‌تواند به عنوان دلیل و مدرک برای اثبات رابطه های دیگری مثل رابطه نامشروع یا حتی وقوع معامله و وجود تعهداتی بین افراد باشد که در این مورد اکثراً بین حقوقدانان اختلاف می باشد که آیا پیامک مستقیماً دلیل محسوب می‌شود یا خیر؟

علی رغم اینکه تعدادی از دادگاه‌ها، به دلیل بودن پیامک برای اثبات جرم یا اثبات یک رابطه حقوقی رای داده اند ولی به نظر می‌رسد باید در این زمینه با احتیاط بیشتری رفتار کرد. به نظر ما پیامک دلیل محسوب نمی شود بلکه به عنوان اماره و نشانه می تواند به قاضی کمک کند.

بنابراین پیامک به عنوان تنها سند، مورد استناد قرار نمی‌گیرد. دیوان عالی کشور نیز در رأیی به همین موضوع و در پرونده ای که در آن پیامک به عنوان دلیل محسوب شده است قرار رد دادخواست صادر کرده است.

ولی این نکته غیر قابل انکار است که پیامک می‌تواند به عنوان یک دلیل تکمیلی برای اثبات ارتکاب جرم و مشخص شدن حقیقت باشد و برای قاضی علمی را ایجاد کند تا از آن طریق حکم مقتضی صادر کند.

[pbp id=1]

کمک گرفتن از یک وکیل پایه یک دادگستری یا مشاوره حقوقی در این زمینه مفید به نظر می رسد.

 موسسه حقوقی فرهنگ تفاهم در راستای احقاق حقوق شما با همکاری وکلای متخصص در همه زمینه های حقوقی و کیفری آماده ارائه خدمات می باشد. موسسه با در اختیار گذاشتن وکیل ماهر و متخصص می تواند به احقاق حقوق شما در مقابل تضییع آن شما را یاری نماید. 

ضمانت قانونی برای مزاحمت از طریق پیامک

برای بار اولقطع ارتباط تلفنی به مدت ۸ روز
برای بار دومقطع ارتباط تلفنی به مدت ۹۰ روز
برای بار سوم به بعدقطع ارتباط تلفنی برای همیشه
 

سوالات متداول سند بودن پیامک

در صورت خواست قاضی میتوان پرینت پیامک ها را از مخابرات دریافت کرد؟

به دلیل ثبت پیامک در مخابرات و نوعی ذخیره سازی آن ها حتما این امکان وجود خواهد داشت تا در صورت خواست قاضی لیستی از تمامی آن ها از طرف مخابرات تهیه شده و در اختیار مرجع قضایی ذیصلاح قرار داده شود. البته دسترسی به محتوای اس ام اس ها آسان نخواهد بود بلکه برای دست یافتن به متن آن ها دستور قضایی مورد نیاز می باشد.‌ به این شکل که در صورت خواست قاضی پرونده خواسته ای از طرف قاضی تنظیم شده و تسلیم اپراتور خواهد شد. و مخابرات و اپراتور نیز پرینت و لیست پیام های درخواستی را تهیه کرده و به قاضی تحویل خواهند داد.

آیا پیامک به تنهایی می تواند جرم صورت گرفته ای را ثابت نماید؟

 هرگز پیامک نمی تواند چنین نقش مهمی را در پرونده های حقوقی و کیفری ایفا نماید.‌ بلکه تنها می توانند قاضی را به سوی رسیدن به نتیجه نهایی و صدور رای درست هدایت کند. زیرا علم حقوقی و وجدان کاری قاضی سبب خواهند شد که او نتواند صرفا به وسیله متن یک یا  چند پیام کوتاه فرد متهم را محکوم نماید. هر چند وجود چنین پیام هایی در صدور رای قاطع و نهایی زیاد تاثیر گذار نخواهند بود. با این حال در مهم و موثر بودن آن ها هیچ شکی وجود ندارد. زیرا زمانی که این پیام ها در کنار شواهدی دیگر قرار بگیرند قطعا کارساز و موثر خواهند بود.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

12 پاسخ

  1. وقتی که صادرکننده ی پیامک معلوم و آشکار باشد و از طرفی با سامانه های مخابراتی ، صدور آن اثبات گردد آنگاه دلیل نبودن آن ، چه دلیلی دارد ؟؟؟؟

    از جمله ادله ی اثبات چه در امور کیفری چه در امور حقوقی ، اقرار است که مطابق قانون می تواند شفاهی یا مکتوب باشد
    و اکنون مکتوب آن ، نزد قاضی حاضر است

      1. سلام خسته نباشید.یک نفر برام بدهکاره ۶۳ میلیون ازش چک دارم و ۲۵ میلیون نیز به حسابش زدم و مقداری دلار بهش دادم چون نتوانستم بگیرم مجبور شدم با شیوه براش پیامک بنویسم که ۳۵۰ میلیون برام امانتی چک بده او هم داده و ثبت بنامم کرده.
        حالا اگه در سر رسید برگشت بزنم .او متواند در دادگاه بگوید که من امانتی بهش داده بودم
        قصد من اهرم فشاره تا به پولم برسم کل طلب من ۱۷۰ میلیونه.
        ممنونم میشم منو راهنمایی کنید.

        1. سلام پاسخ شما در واتس اپ داده شد.موسسه حقوقی فرهنگ تفاهم ۰۲۱۵۴۷۶۴

  2. بر حکمتدحق تمام سرقت ها اعتراف.از اولین سرقت ک سارق گفت دیدن با خانواده با ناشین حرکت کوارد در ادلیت نکان کلی طلا ک بر هز سرقت سارق بس بود اما چون از سفر یقین بودن تمان وسایل بسته بندی و نیسان کرایه و با راننده بازردمک هنه را هودت اگ چند قلم کم بود برادرش اول خ سلمان نعازه و مرداخت میکند ک گفتم فبوله ک دو روز بعد جواب امد ب ابیدحلن بوشهر تبعید شده ک رفتمدانحا گفتن چنین سارقی محیدرحیمی نداریم .یا سرقت چکها ار گاوصتدوف توسط شاگرد ک چکها را اگاعی از محرمات گرفته و صاخبات چک همه گفتن در قبال خرید به فلانی دادیم حدود ۴۰ نلیون تومان سال ۷۲ ک پروتده مفقود ک شاکرد کتبا توشته قبول دارم و مرداخت میکنم تا اخرین سرقا اعترافی در حال عودا در وانت تلفنی هابا صدها کورک جرم و شاهد .و هر سارقی با ۵ سرقت کلی کامیوتی .سارقان را اخصار هم نگردنو این هنه سرقت بک نرابه خودن را دلوت نکردن چون از سارقان تحت ساهد بازجویی ..یا سرقت تنها موتوری ک در یزد بود با موتور ۴ جرخ .ک برداخت مول گفتم فروشی نیست .حتی مونور نو حایکرین ک قبول نکردم در حال عودت .ان پلیس فاسد برگشت داد و منع تعقب .ک اعمال ماده زدم .دک شاهد تریل را بر ۴چرخ و بلعکس تا بب نتیجه بماند من اثبات ک بوتر از مجرمان ک اکنون بصرف اشاره همه عودت میشود.یا حرمی را کشف ۱۵ مجرم ک ۵ ثانیه ماشین سرقت .با رشوه همه را ازاد و من ک معترص زندانی ک پس از ۷ ماه گفتن اشتباه شده .ک هر دسیسه علیه من خدا رسوایشانکرد .تا اعتراف ک از فلانی هبج جرمی کشف نشده .ک این سند را بین دو هزار برگ مخفی .ک سه گروه را پی کشف ان هر سه گفتن نه دادگاه و نه پاسگاه پرونده نیست .تا بعد ۷ ماه رندان بر بیگناهی قاصی موعی ندیده و اشتباه صورت ک باعث شد خانه با ۵ ماشین کران و چاه نلیاردی کشاورری و ملیاروها طلب از دستم برود.از خصومت بک پلیس فاسد .حدکد ده ملیارد صرز با خسارت دیدم .ایا بزگترین گناه نیست در برابر هزاران حقیفت خدا ..یک حقیقت یا عدالت در عملکرد میعولین نیست جز.فساد و گناه ک تمام جرمها اشکار است .کیست پاسخگو ک این درد بک ملت است ..چرا در برابر گناه و فساد بزرگ بک نفر پاسخگو نیستک یک برسی علنی درمان تمام دردهاست .تحت بزگترین طلم در دنیا منتشر من پاسخکو عستم.ملیارد.سرقت.اعترافی.نادیده.ازریالی.کذب.ملیاردها خسارت میزنند.من اثبات.ک اینها.با خدا جنگ دارند.ک سارق با ۵ سرقت کلی اعترافی بجای مجازات پاداش گرفت و اثبات ک ح ۶۰ کلاسه .و رای دروغ خالص بدون یک عدالت و حقیقت ک دنیا هنوز تدیده .ک همه دشمنان اسلام و نظام هستند .فراهم کتید مناسبات را تا من ریشه تمام فسادهای حاکم بر جامعه را چنان نشان دهم ک همه یقین باشید و تحولی عطیم در قوه شود

  3. سلام و روز بخیر به برادر وکالت فروش دادم تا در صورت بروز مشکل برای من براحتی بتواند آپارتمانم را بفروشد و از لیست اموال من خارج کند. ایشان با وکالت نامه اقدام به تنظیم صلح اموال غیر منقول و سپس تنظیم سند رسمی بنام خود کرده از زمان تنظیم سند تا الان هم منزل را اجاره داداه و اجاره ها به حسابم واریز شده. حال که در خواست بازگشت مالم را میکنم امتناع میکند . استشهاد نامه ای از فامیل مطلع از این موضوع دارم(مادر- پسر- داماد -عروس- خواهرزاده- دوستان و …) ، لیست تمام واریز اجاره ها را از بانک تهیه کردم
    سوالم اینجاست
    گفتگوی پیامکی با ایشان داشتم مبنی بر درخواست بازگشت ملک، اما ایشان از این امر امتناع کردند و این موضوع را منوط به انجام کار دیگری دانستند و به نوعی آپارتمانم را وجه المصالحه کار دیگری قرار دادند.
    در پیامک ها اظهاراتی مثل اینکه ” میدونم اون براتو هست ولی تا فلان کار انجام نشه پس نمیدهم ” و از این قسم وجود دارد
    آیا این پیامکها برای قاضی قابل استناد هست؟ و میتواند کنار ادله دیگر (استشهادنامه، گردش حساب و واریز اجاره ها توسط ایشان، عدم ردو بدل شدن هیچ مالی به عنوان ثمن معامله و شهادت مطلعین ) دلیل محکم و موثر برای علم و رای قاضی باشد؟ متشکرم بابت راهنمایی

    1. سلام پرونده شما با اسناد و وکالتنامه باید یررسی گردد.موسسه حقوقی فرهنگ تفاهم ۰۲۱۵۴۷۶۴

  4. سلام برای اثبات عقد اجاره میتوان ضمن ارائه پرینت پرداختی ها به پیام هایی که در واتساپ در باره مثلا این واریزی واسه فلان و بهمان ماه است یا در پاسخ ارسال قبض واریزی اجاره عباراتی نوشته شده باشد که مربوط به گفتگو در این مورد باشد؟ آیا با این شکل هم همچنان اماره محسوب میشود؟

  5. با سلام ، با پسری دوست بودم و بعد از مدتی به دلیل انحرافات اخلاقی ، بعد از ۳ ماه از ایشون جدا شدم .
    طی این ۳ ماه این آقا یک‌بار ۵ میلیون تومان به حساب من واریز کردن . بعد چند هفته هم مبلغ ۶۰۰ تومن به حساب بنده واریز کردن که من سریعا براشون برگشت زدم .
    اما الان بعد از گذشت ۴ ماه با خط های مختلف برای من ایجاد مزاحمت میکنه و میگه یا اون ۵ تومنو بهم باید بدی ، یا من میام جلوی خونتون داد و فریاد راه میندازم پیش همسایه ها . با اینکه وقتی اون ۵ تومن رو برای من واریز کرد بهم گفت وظیفه ی منه که خرج کنم ، نمیخوام پولو به من برگردونی . ولی الان هی تهدید و مزاحمت.
    خواستم لطفا یه راه کاری به من پیشنهاد بدید که بدونم باید چیکار کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

وکیل وصول دیه

وکیل وصول دیه

متن سربرگ خود را وارد کنید تعریف دیه دیه یا خون‌بها از قوانین اسلام بشمار می‌رود و مطابق تعاریف فقهی، مال یا پولی می‌باشد که به واسطه کشتن انسان یا

ادامه‌ی مطلب »